Privatlivspolitik

Opdateret 17.01.2023

Hos Le Lac er det meget vigtigt for os at værne om og respektere dit privatliv. Denne privatlivspolitik beskriver hvornår, hvorfor og hvordan vi indsamler, anvender og deler personlige oplysninger om personer, som besøger vores restauranter, benytter vores hjemmesider, bookingløsninger eller kommunikerer med os.

Vores indsamling og anvendelse af persondata omfatter informationer fra og om vores leverandører, kunder, modtagere af vores nyhedsbreve samt besøgende på vores hjemmeside og sociale medieplatforme. Vi indsamler data til en række forskellige formål afhængigt af hvilken af vores tjenester, du benytter.

Formålet med denne databeskyttelsespolitik er at give dig let tilgængelige oplysninger om, hvordan vi indsamler og anvender dine personlige oplysninger.

1. Dataansvarlig

Vi er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi behandler om vores kunder og samarbejdspartnere. Du finder vores kontaktoplysninger nedenfor.

PCMA Management ApS

Classensgade 11A
2100 København Ø

CVR-nr.: 41426292

Hvis du har spørgsmål til behandlingen af dine personoplysninger, så kan du kontakte os via info@lelac.dk.

2. Behandlingsaktiviteter

Som dataansvarlig jf. GDPR, så har vi følgende behandlingsaktiviteter.

2.1 Besøg på hjemmeside
Vi indsamler oplysninger om de besøgende på vores hjemmeside ved hjælp af cookies og lignende teknologier med henblik på at sikre, at vores hjemmeside fungerer (nødvendige cookies) samt for at kunne holde øje med hjemmesidens besøgende til statistiske og marketingrelaterede formål. Cookies til funktionalitet, statistik og markedsføring er valgfri og benyttes kun på baggrund af dit samtykke, jf. artikel 6(1)(a) i GDPR. De nødvendige cookies bruges til at forfølge vores legitime interesse i at drive vores hjemmeside og administrere vores cookieindstillinger, jf. artikel 6(1)(f) i GDPR.

Læs mere om brugen af cookies på vores hjemmeside i vores cookiepolitik nedenfor.

2.2 Kommunikation med potentielle kunder
Når du har spørgsmål til vores side eller ønsker at høre mere om vores services, kan du kontakte os via:

Herigennem vil vi behandle dine personoplysninger, så vi kan indgå i en dialog med dig fx svare på spørgsmål om vores ydelser. Vi behandler kun den information, som du giver os i forbindelse med vores kommunikation.

Vi vil typisk behandle følgende almindelige oplysninger: navn, email, telefonnummer.

Vores hjemmel til at behandle disse personoplysninger er databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 litra f.

Vi sletter vores kommunikation med dig når det står klart om du ønsker vores ydelser eller ej.

Skulle der i et særligt tilfælde opstå et behov for at opbevare dine personoplysninger i længere tid, så vil dette kunne være tilfældet.

2.3 Kunder
Vi har behov for at kommunikere med vores kunder, så vi sikrer os, at ydelsen leveres korrekt. Herigennem kan vi behandle oplysninger om navn, adresse, ydelser, særlige aftaler, betalingsinformationer og lignende. 

Hjemlen til at behandle disse personoplysninger er databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 litra b.

Når ydelsen er leveret og eventuelle udestående er afsluttede, vil vi umiddelbart herefter slette personoplysningerne.

2.4 Nyhedsbrev
Vi har et nyhedsbrev, som det er frivilligt at tilmelde sig – og du kan altid framelde dig dette igen. Hvis du tilmelder dig til at modtage vores nyhedsbrev eller andre informationer fra os, vil vi behandle oplysninger om dit navn, e-mailadresse og foretrukne informationer.

Formålet med nyhedsbrevet er at sende de tilmeldte mails ny information fra virksomheden, som fx kan omhandle nyt indhold på hjemmesiden, nyt menukort, særlige arrangementer og events eller annoncering af vores ydelser.

Vi behandler disse oplysninger med følgende formål: (i) at stille informationer og nyheder til rådighed for dig i overensstemmelse med dine præferencer, jf. artikel 6(1)(b) i GDPR og til (ii) at forfølge vores legitime interesse i at kommunikere med modtagerne og forbedre vores tjenester og tilbud, jf. artikel 6(1)(f) i GDPR.

Vi vil kun sende dig mails, hvis du har givet dit aktive samtykke til dette. Det kræver i første omgang, at du angiver din mailadresse, som vi efterfølgende sender en mail til således, at du kan bekræfte tilmeldingen. På denne måde sikrer vi, at du rent faktisk selv har tilmeldt dig nyhedsbrevet dvs. afgivet aktivt samtykke. 

Vores hjemmel til at behandle dine personoplysninger (dvs. mailadressen) i forbindelse med nyhedsbrevet vil være databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 litra a.

Vi vil behandle dine personoplysninger så længe, at du stadig er tilmeldt nyhedsbrevet. Ved afmeldelse af nyhedsbrevet, stopper vi også med at sende dette til dig. Har vi ikke sendt dig et nyhedsbrev i 1 år, så bortfalder dit samtykke som følge af vores passivitet.

Ved framelding af nyhedsbrevet gemmer vi dit nu tidligere samtykke i 2 år efter, at det senest er anvendt pga. forældelseskrav jf. Forbrugerombudsmandens spamvejledning afsnit 11.3. 

2.5 Bogføring
Vi skal gemme alle regnskabsbilag jf. bogføringsloven. Det betyder, at vi gemmer fakturaer og lignende bilag til brug for regnskabsføring. Heraf kan der fremgå almindelige personoplysninger som navn, adresse, ydelsesbeskrivelse.

Vores hjemmel til at behandle personoplysninger til bogføringen er databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk.1 litra.

Vi opbevarer disse oplysninger i minimum 5 år efter at indeværende regnskabsår er afsluttet. 

2.6 Jobansøgninger
Vi tager glædeligt imod jobansøgninger med henblik på at vurdere, om de matcher et ansættelsesbehov i vores virksomhed. 

Hvis du sender din jobansøgning til os, er vores hjemmel til at behandle dine personoplysninger databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 litra f. 

Hvis du har sendt en uopfordret ansøgning, vil vi med det samme vurdere om din ansøgning er relevant og herefter slette dine oplysninger igen, hvis der ikke er et match. 

Hvis du har sendt en ansøgning til et opslået job, vil vi bortskaffe din ansøgning i det tilfælde, at du ikke ansættes og umiddelbart efter, at den rette kandidat er fundet til jobbet.

3. Databehandlere

Vi benytter som udgangspunkt databehandlere i EU/EØS, eller som opbevarer data i EU/EØS. I nogle tilfælde er dette ikke muligt, og her kan der benyttes databehandlere udenfor EU/EØS, hvis disse kan give dine personoplysninger en passende beskyttelse.

3.1 Hvem modtager oplysningerne?
Dine persondata kan videregives til medarbejdere hos Le Lac, som skal behandle oplysningerne til de ovenfor beskrevne formål. Disse oplysninger vil blive behandlet både sikkert og ansvarligt.

Dine persondata kan også videregives til tredjepartsbehandlere, f.eks. vores leverandører af betalings-, leverings- og hostingløsninger, men kun i det omfang, det er nødvendigt, for at vi kan drive vores virksomhed og efterkomme vores forpligtelser over for dig.

Tredjepartsbehandlere vil udelukkende behandle oplysningerne i henhold til vores anvisninger og til vores formål. De vil ikke videregive dine oplysninger til andre og sletter oplysningerne, så snart deres arbejde er udført. Vi sælger ikke dine persondata videre til tredjepart.

Såfremt myndighederne anmoder om adgang til dine oplysninger, vil vi foretage en juridisk vurdering af anmodningen. For det tilfælde at loven kræver, at vi videregiver oplysningerne, vil vi efterkomme anmodningen. Såfremt dine oplysninger skal videregives, vil du blive orienteret herom i henhold til gældende lov.

3.2 Hvordan sikrer vi dine oplysninger?
Dine personlige oplysninger beskyttes både ved hjælp af tekniske og organisatoriske foranstaltninger. Enhver overførsel af personoplysninger vil altid være krypteret. Alle personoplysninger vil blive opbevaret sikkert, og enhver adgang til oplysningerne overvåges og begrænses til det nødvendige omfang. Modtagere af oplysningerne har forpligtet sig til fortrolighed eller er underlagt tavshedspligt.

3.3 Hvor længe opbevarer vi dine oplysninger?
Vi opbevarer kun dine personlige oplysninger så længe, at det vurderes nødvendigt for at kunne udføre vores aktiviteter og levere vores tjenester til dig. Dette sker under hensyntagen til vores juridiske forpligtelser (f.eks. opbevaring af data til skattemyndighederne). Herudover fastlægges kriterierne for det tidsrum, hvor det er nødvendigt at opbevare dine oplysninger, bl.a. i forhold til, hvorvidt der er et løbende aftaleforhold med dig, om du er en aktiv kunde samt karakteren af dine henvendelser, herunder hvorvidt der er opstået en eventuel tvist med dig.

Eksempler herpå er:

  • Data om transaktioner opbevares i overensstemmelse med gældende lokal lov, f.eks. i forbindelse med regnskabs- eller skatterelaterede forhold.

  • Data i forbindelse med abonnementer med henblik på modtagelse af informationer og nyheder vil blive opbevaret, indtil du selv framelder dig disse tjenester.

4. De registreredes rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder skal du kontakte os, så vi kan hjælpe dig med dette.

Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.

Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.

Ret til sletning
I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.

Ret til begrænsning af behandling
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.

Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger. Du kan også gøre indsigelse mod behandling af dine oplysninger til direkte markedsføring.

Ret til at transmittere oplysninger (dataportabilitet)
Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format samt at få overført disse personoplysninger fra én dataansvarlig til en anden uden hindring.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.

5. Tilbagetrækning af samtykke

Når vores behandling af dine personoplysninger er baseret på dit samtykke, så har du ret til at trække dit samtykke tilbage. 

6. Klage til Datatilsynet

Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.

Vi vil generelt opfordre dig til at læse mere om GDPR, så du er opdateret på reglerne.

7. Opdateringer og juridiske oplysninger

Vi forbeholder os retten til at foretage ændringer i vores privatlivspolitik. Eventuelle ændringer træder i kraft umiddelbart efter offentliggørelse. Øverst på denne side kan du se datoen for den aktuelle version af vores databeskyttelsespolitik.

8. Politik for sociale medier
Le Lac samt de enkelte sociale medieplatforme er i fællesskab dataansvarlige i forbindelse med behandlingen af dine personoplysninger på vores sociale medier. Denne politik er et supplement til den generelle privatlivspolitik for de enkelte sociale medier. Vores samarbejdspartnere inden for sociale medier omfatter Facebook og Instagram.

8.1 Hvordan behandler vi dine personlige oplysninger via de sociale medier?
Vi benytter dine personlige oplysninger som f.eks. adfærd (baseret på dine likes, kommentarer, besøg etc.) eller øvrige informationer på de sociale medier, så vi kan forbedre vores tjenester og udføre undersøgelser samt til statistiske formål. Vi behandler disse data på baggrund af vores legitime interesse i at forbedre vores tjenester, jf. artikel 6(1)(f) i GDPR. For yderligere oplysninger om de data, vi indsamler via cookies på vores sociale medier, henviser vi til nedenstående cookiepolitik.

Vores samarbejdspartnere inden for sociale medier indsamler statistiske data om de besøgendes adfærd til egne formål. Dette sker via cookies og pixels på din enhed, når du besøger siderne. For yderligere oplysninger om de sociale mediers behandling af persondata henvises til deres fortrolighedspolitik (FacebookInstagram) samt deres cookiepolitik.

8.2 Hvordan deler vi dine personoplysninger?
Vi vil aldrig sælge dine personoplysninger, som er indsamlet via sociale medier, til tredjepart.

De sociale medier kan muligvis dele dine personoplysninger internt med deres datterselskaber og eksternt med deres samarbejdspartnere til analyse- og reklameformål samt med andre personer, undersøgelsespartnere samt forskere og akademikere. For yderligere oplysninger henvises til de sociale mediers betingelser og fortrolighedspolitikker (jf. ovenstående links).

8.3 Hvordan kan jeg udøve mine rettigheder over for de sociale medier?
Den generelle opsætning af de sociale medieplatforme foreskriver, at du skal kontakte det pågældende sociale medie, såfremt du ønsker at udøve dine rettigheder. Dette skyldes, at det kun er de sociale medier, der kan træffe de nødvendige foranstaltninger, for at kunne efterkomme de fleste af dine anmodninger. Hvis du derimod mener, at vi kan efterkomme din anmodning, er du også altid velkommen til at kontakte os.

Såfremt du er Facebook-bruger, kan du udøve dine rettigheder ved at ændre dine private indstillinger eller konfigurere dine præferencer, så du selv har indflydelse på, hvordan dine personoplysninger indsamles og behandles, når du besøger og bruger vores Facebook-side. Hvis du er Instagram-bruger, kan du klikke her.

Cookiepolitik

Cookiepolitik

En del af de oplysninger, vi behandler, indsamler vi ved hjælp af cookies på vores hjemmesider og på de sociale medier.

1. Hvad er en cookie?
Cookies er filer, som sendes fra webservere til webbrowsere og gemmes af webbrowseren. Oplysningerne sendes så tilbage til serveren, hver gang browseren anmoder om en side fra serveren. På den måde kan webserveren identificere og spore webbrowsere.

Der findes to slags cookies: Midlertidige og vedvarende cookies. Midlertidige cookies slettes fra computeren, så snart du lukker din browser ned, hvor vedvarende cookies gemmes på din computer, indtil de slettes, eller indtil de udløber.

1.2 Formålet med cookies på vores hjemmesider
De oplysninger, som indsamles ved hjælp af cookies bruges til drift af vores hjemmeside, til analyse og optimering af den generelle brugeroplevelse og hjemmesidernes funktionalitet. Derudover anvendes de også til trafikmåling, så vi kan dokumentere, hvor mange brugere der besøger siden, og hvor de kommer fra.

Vores hjemmeside benytter ligeledes reklamecookies og målrettede cookies, så vores markedsføring bedre kan tilpasses til dig og dine interesser. De benyttes også til at vise en reklame et vist antal gange, ligesom de bruges til at måle effektiviteten af en reklamekampagne. De husker, at du har besøgt hjemmesiden, og disse oplysninger deles så med andre organisationer, herunder annoncører. Målrettede cookies eller reklamecookies er ofte forbundet med en sides funktionalitet, som leveres af andre organisationer.

1.3 Hvilke oplysninger indsamler vi?
Vi kan indsamle data som tekniske oplysninger (dvs. hvilken type mobilenhed du benytter, en unik enhedsidentifikator som et IMEI-nummer, enheds-token, MAC-adresse på det trådløse netværks grænseflade, IP-adresse, enhedens anvendte mobilnummer, oplysninger om mobilt netværk, operativsystem, webbrowser og versioner af denne). Vi kan ligeledes indsamle lokationsoplysninger, (hvis du tillader deling af din lokation på din mobile enhed og/eller computer), samt adfærdsdata (herunder, men ikke begrænset til, trafikdata, weblogs og andre kommunikationsdata).

Du kan læse mere om de konkrete cookies vi anvender på vores hjemmeside, via vores cookie management-platform.

1.4 Hvordan kan jeg slette eller blokere en cookie?
De fleste browsere giver dig mulighed for at afvise cookies. Benytter du flere browsere eller enheder, skal du være opmærksom på, at handlingen skal foretages i hver enkelt browser eller på hver enkelt enhed. Hvis du ændrer dine browserindstillinger for at afvise cookies, vil dette påvirke funktionaliteten af vores hjemmeside. Det anbefales derfor ikke at afvise cookies, da vi således ikke kan garantere for den ønskede funktion eller ydeevne.